BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, January 5, 2010

adat perkahwinan melayu.suka!

secara tiba-tiba nak bercerita tentang perkara di atas.
ADAT PERKAHWINAN MELAYU.

MERISIK
Adat ini juga dipanggil meninjau atau menengok.
untuk memastikan bahawa gadis yang dihajati oleh
seorang lelaki itu masih belum berpunya.
dan
menyelidik latar belakang si gadis berkaitan
kemahiran rumahtangga, adab sopan, tingkah laku,
paras rupa serta pengetahuan agamanya.


Bagi pihak si gadis pula,
terdapat beberapa kriteria yang perlu dipertimbangkan
sebelum menerima lamaran pihak lelaki
antaranya ialah lelaki tersebut perlulah mempunyai latar belakang agama
serta mempunyai pekerjaan yang baik.


MEMINANG

Setelah diketahui bahawa gadis tersebut belum berpunya,
pihak keluarga lelaki akan menetapkan hari
untuk menghantar satu rombongan peminangan.
Urusan peminangan akan dilakukan oleh
kaum keluarga terdekat pihak lelaki.
Adat ini dilakukan bagi menyatakan
tujuan mereka yang sebenarnya secara rasmi.


BERTUNANG


(saja letak rizalman ibrahim punyer hantaran's decoration)
majlis kenduri akan diadakan bersempena pertunangan tersebut
di rumah pihak perempuan.
Hantaran yang terdiri daripada tepak sirih atau sirih junjung
sebagai bingkisan utama,
sebentuk cincin beserta hantaran lain seperti
bunga rampai,
buah-buahan,
kuih-muih,
pakaian
dan lain-lain yang telah digubah akan diberi kepada
pihak perempuan.


AKAD NIKAH


satu acara paling penting.
dijalankan selepas segala perjanjian
yang dikenakan kepada pihak lelaki telah dilaksanakan
seperti wang belanja, mas kahwin dan barangan lain
sepertimana yang dipersetujui oleh kedua belah pihak.
Akad nikah boleh dilakukan di masjid,
di pejabat kadi atau pun di rumah pengantin perempuan
dan dijalankan oleh tok kadi atau imam.
Di dalam upacara akad nikah,
bapa pengantin perempuan perlu menjadi wali
untuk menikahkan anaknya.
Walau bagaimanapun, dia juga boleh mewakilkannya kepada
tok kadi atau imam.


ADAT BERINAI



Majlis berinai biasanya diadakan secara berperingkat-peringkat.
Berinai curi
Berinai kecil
Berinai besar
Selepas adat berinai besar dilakukan,
pengantin lelaki tidak akan bermalam di rumah pengantin perempuan,
sebaliknya akan terus pulang ke rumah
atau pun sekiranya rombongan tersebut datang dari jauh,
pengantin lelaki akan bermalam di rumah penanggak,
iaitu rumah yang berhampiran dengan rumah pengantin perempuan.


MAJLIS PERKAHWINAN


pastu, Majlis lah!
kalau nak baca yang betul-betul full tentang
ADAT PERKAHWINAN MELAYU
click aja
sini

ini pula contoh BUDGET.




rasenye inilah paling BUDGET.
kalau ikutkan mestilah LEBIH LAGI.
hehehe


tapi kalau TAKNAK IKUT ADAT,
atau
TAK TAHU ADAT,
anda boleh buat majlis secara SANGAT RINGKAS.
sebagai contoh,
tetapkan 5 orang sahaja untuk majlis merisik.
TAK BOLEH LEBIH,OK?
bincang dengan bakal pengantin lelaki sahaja.
TAKDE FAMILY LELAKI pun takper.
tak perlu bawak hantaran aper-aper.
kalau family lelaki bawak jugak,
MERAJUK.
SURUH ANAK GADIS MERAJUK DEKAT BAKAL SUAMI.
dan paling best,
TAK PERLU ADA DI RUMAH
bila majlis merisik terjadi.

adat-adat lain ikot lah macam mane nak buat.
janji nikah.
FAMILY tak datang pun takper.

sekian.

SELAMAT BERKAHWIN KEPADA SEMUA.


berita terkini: nak kahwin gak!!

3 who cares:

A i d a n i said...

sempat tujukan khas tuk seseorang tuh.
nnt boleh bgtau
adik ipar ade blog.
akak ipar boleh baca entry : adat perkahwinan melayu. suka!
haha..

bila mau kahwin tu?
nak letak dalam kalendar ni.
ahaks!

~miss-lala-comot~ said...

haish! ini cerita yang hanya YANG TAHU.hehe

kahwin lambat lagi.

mfadhlan said...

nice blog...mohon share sepatah dua post ye!

Follow me, i'll follow back!

Heartbeat (Nak tau?sila klik)